Szakolczay Lajos avatóbeszéde
Hit, bátorság, makulátlanság ? Nagy Gáspár
Az élet egy röpke pillanat. Átsuhan rajtad, észre sem veszed. A tíz
éve halott barátunk, Nagy Gáspár diákként szinte most futott le Szent
Márton hegyéről ? a pannonhalmai tarisznyában erkölcs, tudás, meg nem
adás, tisztesség ?, s máris a kőszobrával találkozhatunk. Élő, lüktető
szobrával, amely maga is élet. Akarjuk, nem akarjuk, ez a tekintet átlát
az ősködön ? vallat bennünket.
Szigorral, netán megbocsátó mosollyal? Ki-ki kiválaszthatja a neki
szánt, pontosabban általa érzett gesztust. Joga van-e az ugyan csupán
szoborként élőnek vallatni bennünket? Hogyne volna, hiszen a példás
életet sokszoros harcban megélő költő makulátlan tartást hagyott maga
után: az 1956-os magyar forradalom szellemén való őrködést.
Ő
igazán tudta, hogy gyilkos és áldozat sosem cserélhető össze ? még
napjainkban is vannak (Sütő András szavával) “sántafejű gyalogosok”,
akik igyekeznek bemocskolni forradalmunk tisztaságát ?, hiszen akkor
megikrásodik a Föld, tetűk-rágcsálók szabad területe lesz a kozmosz. Aki
egész életében gáncstalan lovag volt, az nem engedheti meg, hogy
meggörbüljön a világ gyémánttengelye.
Életét is kockáztatva rengeteget küzdött azért ? szembenézve a
szovjettel, a hódítót kiszolgálókkal és a hernyótalpasokat segítő itteni
siserahaddal ?, hogy arra a szabadságpárnára hajthassuk a fejünket,
amelyet mi tömtünk meg (Istenem, hol van a hajdani szalma jó illata!)
bátorsággal, önbecsüléssel, a fölvetett fő méltóságával, a közösségért
aggódó szavakkal s a közjót szolgáló lelkiismerettel.
Nagy Gáspár, szeretett barátunk, Gazsi, Bérbaltavárról, egy Vas megyei
kis faluból hozta magával a tisztán szólást s a munka örömét. S ezt
gazdagította a hit, az Úrba vetett bizodalom. Nem volt forradalmár
alkat, ám a vallás parancsszava ? ne hazudj! ? arra kényszerítette, hogy
mindig, mindenkor az igazság mellett álljon ki. Vagyis a rút, mi több:
gyalázat megnevezésével teremtett lelki béke légyen megnyugvása, az
elszenvedett pofonok ellenében vigasza.
“és nekünk nem szabad feledNI / a gyilkosokat néven nevezNI!” ? íme
nevezetes versének kemény egyértelműséggel mondott parancsszava! És az
októberünk harmincadik évfordulójára írott költemény? Az a bizonyos
júdásfa, az ezüstben játszó, harminc évgyűrűjével kábító “drága” ? nem
véletlenül tiltották be a verset közreadó Tiszatájat ? a gerincteleneket
megtéveszthette, ám aki a forradalom tisztaságán őrködött, az előtt
vérlázító volt szemtelen növekedése.
Honnan volt erőd, merszed, barátunk, kőszoborrá vált társunk, hogy
kockáztatván családod sorsát, csak az általad vélt ? később egyetemessé
váló ? igazat lobogtasd? A föld szaga, jó illata, a korán véredbe
ivódott kétkezi munka, az időközben gyarapodó, csaknem világot lebíró,
szellemmé vált tudás, a Balassitól Nagy Lászlóig a magyar írók nagyjait
kardvívókká nevelő erkölcs segítette ténykedésed?
Igen, ez a mindenség-katedrális volt otthonod, fölnevelő dajkád.
Verseidről, szépprózádról és esszéidről ? zűrzavaros korunk
megbecsülheti magát bennük ? sokszor szóltunk. Szemed, szemüveged őket
is csillogtatja. De még inkább a belülről jövő hitedet: ” de a remény
sohasem meghaló, / ha minden utolsó szalmaszál / ABBÓL A JÁSZOLBÓL
VALÓ!”
Nagy Gáspár, Gazsikánk, a kőarcod kőmosolyában is rejtező szigor
mindvégig legyen bátorítónk! Nemzedékek számára a makulátlanságot
életigazsággá avató erő!